Slaapsysteem

Een goede slaapzak zorgt voor een goede nachtrust. Wat erg belangrijk is na een dag of meerdere dagen wandelen, na een actieve dag in de buitenlucht, etc. 

Daarom is de keuze van een goede slaapzak enorm belangrijk. Niks zo vervelend als kou lijden wanneer je de nacht in openlucht doorbrengt in een tent, onder een tarp of een hangmat. Er bestaan heel wat discussies en voor en nadelen over het soort slaapzak, synthetisch versus dons. 

De verschillen ga ik niet verder uitdiepen, deze kan je zelf best even opzoeken.

Mijn keuze is gevallen op dons omdat dons naar mijn mening toch beter isoleert tegenover synthetisch én bovendien ook minder weegt wat zeker doorslaggevend is tijdens een meerdaagse wandeltocht. Tegenwoordig zijn de betere donsslaapzakken behandeld met hydrophodic dons wat waterafstotend werkt en is de buitenlaag vervaardigd uit ®Pertex Quantum welke eveneens waterafstotend is. 

Als winterslaapzak heb ik gekozen voor een Cumulus Teneqa 850 welke slechts 1.310gr. weegt en is gevuld met 850gr. Pools ganzendons. Eentje voor het betere werk en geloof het of niet maar na een aantal nachten te hebben gebruikt, het is een beest van een slaapzak. 

Uiteraard is deze zwaar overkill buiten de wintermaanden, van lente tot en met herfst slaap ik een Simone Makulu light I van bij decathlon. Met een comforttemperatuur van -5°C is deze uitermate geschikt tijdens koelere zomernachten en kille herfstmaanden. 

I.c.m. een warme slaapma

Reacties