Wandelen tussen Lesse en Lomme

Entre Lesse et Lomme

Een flinke meerdaagse (3-4) wandeling (78km) doorheen de prachtige Ardense bossen met drie legale bivakzones.
Voor wie houdt van rust, stilte, natuur en solitaire momenten is dit een absolute aanrader!
Je loopt voor 98% op onverharde paden doorheen bossen en langs velden en je komt nauwelijks mensen tegen. Wat je wel kan zien, indien je stilletjes bent en niet luidkeels jouw favoriete liedje (mee)zingt, zijn tal van wilde dieren zoals reeën, vossen, dassen, everzwijnen, etc.

Toch zijn er over het gehele parcours dorpjes vlakbij waar je eventueel terecht kan in geval van nood of om inkopen te doen al is dat laatste niet aan te raden omdat het de bedoeling is om zelfvoorzienend te zijn en dus je eigen kookpotje meeneemt. :)

In principe kan je de tocht op 2 dagen doen maar ik heb het ruim genomen en heb er vier dagen voor uitgetrokken. Zo kan je in alle rust volop genieten van de pracht die deze wandeling te bieden heeft.
Maar dat betekent ook dat je eten en drinken moet voorzien voor vier dagen en natuurlijk draag je dat gewicht allemaal mee in je rugzak(je).
Als rugzak heb ik gekozen voor een 70+10L model van Decathlon, een sterke en modieuze rugzak voor een schappelijke prijs met een aantal leuke features. Maar meer daarover in een andere blogspot.

Dag 1:

Vertrek vanuit Puurs richting Libin (156km), via Brussel - Namen (A4/E411).
Toegekomen omstreeks 20u30 meteen de rugzak aangesnoerd en via een hoofdweg tot op de lus gewandeld. Na ongeveer een drie kwartier stappen was ik bij de eerste bivakzone vlakbij de Lesse.
Tent opgezet en nog een kleine snack gegeten en daarna meteen de warme slaapzak ingedoken, het was inmiddels halféén!

Dag 2
Na een korte maar verkwikkende nachtrust omstreeks 09u00 opgestaan en meteen (na mijn sanitaire stop) mijn tas koffie + ontbijt (muesli) klaargemaakt. Nadien de tent afgebroken en nadat alles weer in mijn rugzak was gepropt was het tijd om op pad te gaan.
Wat mij meteen opviel was dat het startpunt onduidelijk aangegeven staat. Het was even zoeken vooraleer ik erachter kwam welke richting ik uit moest. Na een kwartier dan toch de wandelroute gevonden en we kwamen meteen in een prachtig stukje Ardense bossen terecht.
Je volgt hier de Lesse stroomafwaarts langs zijn prachtige oevers op onverharde paden richting de volgende bivakzone.
Onderweg is het hier en daar wel even opletten op de bewegwijzering want héél soms is het nogal onduidelijk aangegeven/opgesteld. Een kaart of gps route kan hierbij zeker van pas komen.
Na een aantal flinke beklimmingen op het parcours was het tijd voor een middagpauze om wat lekkers bij te tanken en weer op krachten te komen. Achteraf bleek dit echter niet de beste keuze want je kan beter regelmatig tussendoor snacks eten en tijdens de middagpauze één royaal middagmaal.
Onze voeten gunnen we ook een rustpauze door onze wandelschoenen en sokken uit te trekken zodat onze voeten kunnen luchten en opdrogen net als sokken en schoenen. Op zo'n momenten is het best handig om teenslippers of iets dergelijks bij te hebben. :)   
 


Hike Details

Location: Libin, Wallonië, België
Hike Quality (1-5): 5
Hike Difficulty (1-5): 2
Round Trip Distance: 78 km
Max Elevation: 469 m
Elevation Gain: 50 m


Camera Details

Camera: Pentax K-3
Lens: Sigma 17-70mm f/2.8-4 HSM Macro DG
Accessoires:  Carryspeed draagriem


Klik Hier voor Actuele Weersomstandigheden


Nota: Helaas heb ik slechts een deel v/d wandeling gedaan. Omdat het weer omsloeg ben ik vroegtijdig huiswaarts gekeerd. Weldra doe ik deze wandeltocht opnieuw en ben nu veel beter voorbereid. 😎

Meer details en info volgt later...



Lesse in volle glorie





Twee moedige Waalse randonneurs, beide zeer toffe gasten!
Mooie overgang van loof naar naaldbos






a la carte  !
https://goo.gl/maps/8Fx5YnELhGc7sEsS6

Mijn paklijst voor deze route:

Slapen

• Quick hiker 2 
• Simond donsslaapzak 
• Thermarest All Season SV (R4,9)

Backpack

• Rugzak 70L

Kledij

•Wandel en outdoorbroek Pinewood Caribou TC
• Thermoshirt merinowol (korte + lange mouw)
• trekkingschoenen Mountain Peak (Scapino.nl)
• fleecetrui 
• softshell + regenjas + poncho
• Zonnebril JULBO Monterosa met Reactiv Photochromic glazen cat. 3 perfect voor het hooggebergte. Ik ben fan... 

 Food and drinks




more soon...

Reacties