Paklijst wintertrektocht

Wat neem ik mee tijdens een (meerdaagse) wintertrektocht?

Tijdens de (koude) wintermaanden verschilt mijn paklijst ietwat tegenover mijn zomer paklijst omwille van de veelal koudere, natte en kortere dagen.

Het is belangrijk om je lichaamstemperatuur steeds goed op peil te houden waardoor er ook warmere kledij in de rugzak gaat. Het volume van de donsslaapzak, kledij, slaapmat en warmere kleding maakt dat de 50 + 10L rugzak plaats ruimt voor een 80L exemplaar. Ook qua eten en brandstof gaat er meer mee wat voor nog meer extra volume en gewicht zorgt.

Slapen:

Afhankelijk van de weersomstandigheden en locatie opteer ik voor een tweepersoonstent of een tarp om de nacht door te brengen. Beiden zijn erg lichtgewicht, compact en mocht het nodig zijn zijn ze snel opgezet en verwijderd. Het is slechts een kwestie van enkele minuten om zowel tent als tarp klaar te maken voor de nacht. 

Een warme en bovendien bijzonder comfortabele en aangename donsslaapzak  is tijdens de lange winternachten en koude wintermaanden een absolute must en zorgt er samen met mijn goed isolerende slaapmat voor dat ik languit kan genieten van een zorgeloze nachtrust. 

Omdat ik mijn donsslaapzak niet al te vaak wens te wassen en voor net dat ietsje meer extra warmte gaat deze fleece lakenzak mee in de slaapzak. 


Meestal slaap ik naakt maar mocht het toch iets te fris worden dan heb ik steeds een merinowol legging en een merinowol shirt mee in de rugzak. Uiteraard gaat dit alles in divers gekleurde pakzakken de rugzak in zodat het droog blijft en ik perfect weet waar ik wat heb gestoken. 

Een optionele nekwarmer en een warme muts worden gebruikt wanneer het kwik heel ver onder het vriespunt duikt.

Om de slaapzak alvast op te warmen vooraleer erin plaats te nemen leg ik een halfuur op voorhand een met heet water gevulde drinkfles aan het voeteinde met een sok eromheen tegen eventuele brandwonden. 

Je hebt dan 's ochtends meteen wat te drinken omdat het water niet bevriest en je sokken zijn aangenaam warm wanneer je ze aantrekt. 

  

Kledij tijdens activiteit

Merinowol muts 

Thermoshirt synthetisch lange mouwen

Wandelsokken merinowol

Berghen wandelschoenen B



Kledij basecamp 

Basecamp muts

merino t-shirt lange mouwen

Merino legging 

Merinowol sokken lang


Buitenlaag

Winterwandeling





 

 

 

still in progress... 


 

Reacties